آینده نگری ،استراتژی دانشکده معماری در نامه به اساتید

 سرور گرانقدر و استاد ارجمند
با سلام
   احتراما ضمن تبریک سال جدید و آرزوی روزگاری خوش برای جنابعالی و خانواده محترمتان به استحضار می رساند ، همانگونه که در جلسه شروع ترم جاری با اساتید محترم در خصوص لزوم ایجاد هویت برای داشتن دانشکده ای هدفمند و متناسب با شان دانشگاه سوره سخنانی مطرح گردید ، به نظر می رسد بهترین راهکار بر اساس شرایط موجود و نیاز کشور ایجاد فضای آموزشی و پرورشی برای تربیت  نسلی نوین از معماران می باشد که توانمندی ساخت فردای ایران عزیزمان را داشته باشند . نسلی که با شور و شوق بتوانند خود را برای طراحی و ساخت آینده آماده نمایند . بی شک تربیت چنین افرادی نیازمند همتی بلند و هماهنگ در میان اساتید و تغییر گام به گام و تدریجی شرح دروس مبتنی بر این استراتژی خواهد بود . در صورتی که بتوانیم موضوع آینده نگری و مباحث مرتبط با آینده را در  حوزه درس خود بیان نماییم ، ذهن دانشجو بتدریج می تواند در کلاسهای مختلف و با موضوعات متفاوت ، دچار یک تحول بنیادین در نگرش به آینده معماری گردد . این چنین دانش آموختگانی میتوانند با درک صحیح تری نسبت به تحولات آینده خود را برای ساخت فضاها و معماری آینده نگر آماده نمایند .
   با توجه به این نکته که این استراتژی در کشور هرگز در حوزه معماری تجربه نگردیده است ، به نظر می رسد مجبور باشیم در ترم نخست ( ترم جاری ) از کلیه همکاران محترم خواهش نماییم هر یک بنا به مقتضای درس خود این موضوع را از هر شیوه ای که صلاح میدانند ارائه نموده و در پایان ترم  با مستند سازی تجربیات ارزنده هر یک از بزرگواران و ارائه آن تجربیات به سایر اساتید بتوانیم به روشهایی کاراتر و موثرتر در آموزش معماری آینده نگر دست یابیم . بی شک برگزاری کنفرانسهای علمی در خصوص آینده پژوهی و آینده نگری می تواند در کنار تدریس اساتید بسیار موثر باشد . شاید شیب حرکت دانشکده با این شیوه در ابتدای راه کمی آرام به نظر برسد ، لیکن بی شک نتیجه ای مانا را در بر خواهد داشت . از آنجا که سال 1404 شمسی به عنوان سال چشم انداز کشورمان انتخاب گردیده است ، پیشنهاد میگردد با بیان ویژگی های احتمالی مورد نیاز این سال در حوزه معماری کشور، به رویکرد جدیدی در مبحث آموزش و پرورش دانشجویان دست یابیم .  

   به همین جهت از سروران و بزرگوارنی که زحمت ارائه دروس فنی را بر عهده دارند انتظار می رود در کنار آموزشهای متداول این دروس در بعضی جلسات به بیان شیوه ها ، روش ها و ابزارهای فنی و دستاوردهای تکنیکی مرتبط با آینده بپردازند .  همچنین از اساتید گرانقدری که دروس نظری را بر عهده دارند درخواست می گردد در لابلای تدریس خود اشاراتی به تحولات تاریخی از گذشته تا به امروز و رویکرد به آینده را مطرح نمایند . از آنجا که نگاه به آینده نیازمند تقویت حس خلاقانه دانشجویان میباشد شاید پرداختن به اینگونه مباحث در این دروس بتوانیم شادابی بیشتری را در کلاسهای درس شاهد باشیم . همچنین از کلیه سروران عزیزی که دروس مربوط به طراحی معماری را بر عهده دارند درخواست می نمایم موضوعات طراحی که در ابتدای ترم تقدیم حضورشان گردیده است را مرتبط با سال 1404 ارائه نمایند . به عنوان مثال طراحی مجتمع مسکونی در سال 1404 ، طراحی بیمارستان 1404 ، طراحی موزه و نمایشگاه در سال 1404 . به این شیوه می توان از دانشجویان خواست برای طراحی یک ساختمان به نیازها ، اقتضائات و امکانات سالهای آینده بیاندیشد .
از آنجا که مسابقه ملی معماری ایران 1404 توسط حوزه هنری در انتهای تابستان سال جاری در حال برگزاری می باشد ، کلیه دانشجویان می توانند آثار طراحی یا مقالات خود را برای شرکت در این مسابقه نیز ارائه نمایند . اینجانب طی نامه ای به کلیه روسای گروه و دانشکده های معماری و شهرسازی سراسر کشور ( حدود 230 دانشکده ) از ایشان هم دعوت کرده ام موضوع درس طراحی و معماری خود را با ایران 1404 منطبق ساخته و در این مسابقه ملی شرکت نمایند .
   در پایان از جنابعالی و کلیه دانشجویان محترمی که شما و ما را در ایجاد دانشکده ای سر بلند برای ساخت میهن اسلامیان یاری میکنند ، تشکرو قدردانی می نمایم .   
                                                                                                                   با تشکر
                                                                                                              امیر محمد خانی
                                                                                               رئیس دانشکده معماری دانشگاه سوره    




تاریخ : 1390/2/13 | 1205 بازدید